fbpx
Annet

Hvordan bygge gode kundereiser på nettsiden?

Så hvordan skal du skape bedre kundereiser på din nettside? Det høres kanskje ut som en enkel tilnærming. 

Sette det som selger mest, så høyt oppe som mulig på nettsiden.

Dette er ikke nødvendigvis ikke en feil tilnærming, men når vi ønsker å bedre kundereisen så har vi et større syn på det. I likhet med innlegget om «Hvordan skape gode kunderelasjoner på Instagram», er vi opptatt av å forstå og tilpasse våre tjenester ut fra våre kunders forventninger. Vi har fokus rettet mot hvordan vi skal gjøre det så enkelt for kunden å benytte våre tjenester.

Selve kundereisen er en ganske lang, med 6 faser, men vi velger å fokusere på fase 2, 3 og 5. Som er de fasene som bedrifter har størst påvirkningskraft over, på egen hjemmeside.

  • fase 1: Motivasjon
  • Fase 2: Søke prosess
  • Fase 3: Browses the website 
  • Fase 4: Evaluering 
  • Fase 5: Betaling 
  • Fase 6: Kunden motar produktet/tjenesten

——————————————————————————————————————–

Fase 2. Søke prosess

Denne fasen er den eneste fasen som vi skal presentere som ikke handler om «hva som skjer innpå nettsiden», men det er en sentral fase som bedriftene har kontroll over. Denne fasen handler mer om hvorav man skal plassere sin nettside høyt i søkemotoren hos kunden. Noe som skal hjelpe med å treffe den riktige målgruppen.

Vi snakker om hva kunden gjør før de er inne på nettsiden din. Vi tar forutsetninger om at du kjenner din målgruppe godt nok til å vite hva de interesserer seg for. Som vi har nevnt i tidligere innlegg om SEO og SOM, har betydningen av å rangere sin nettside høyt oppe i søke-programmene hos kunden en stor effekt.

I denne fasen må man bestemme selv hvilke ord som man selv mener passer best til sin hjemmeside. Det vi anbefaler er å bruke Google trends, der man finner god informasjon om ulike søkeord som kan være til bruk.

——————————————————————————————————————–

Fase 3. Browses the webbsite  

Kunder på nett har noen likheter med kunder i butikk, en av likhetene er at de vil prøve å bruke så lite energi som mulig når de handler.

Hvis du har fulgt oss fra tidligere innlegg, der vi har snakket om Google Analytics. Vet du at det å bruke analyse verktøy gir din bedrift enorme fordeler. Du kan se hvilke produkter/tjenester som driver flest kunder til hjemmesiden, men også hvilke produkter/tjenester som leder til flest salg. 

Hvis du vet hva din nettside har av verdi til kunden + hva kundene dine gir av verdi til nettsiden.

Kan du da tilpasse displayet på hjemmesiden til å passe hva som gir mest verdi til bedriften

Nettsiden din er ofte den første interaksjonen som potensielle kunder har med din bedrift. Det betyr at for å skape en god kundereise, så må det første man ser på nettsiden være veien til hva som gir kunden verdi. Altså produktene/tjenesten som du selger må være lett tilgjengelig for kunden ved første øye kast.

De beste nettsidene er ekstremt gode til å ha en enkel nettside, som man lett kan navigere seg rundt på. Fokuset ditt bør være på å lede kunden fram mot «checkout», istedenfor å håpe på at kunden vil kjøpe noe.

——————————————————————————————————————–

Fase 5. Betaling 

Noe som er ganske viktig å se på, og som mange kanskje overser litt er, hvordan er betalings mulighetene til nettsiden. 

Under Corona-pandemien er det mange bedrifter som har blitt tvunget til å endre måten de leverer på. Vi ser stadig nye oppdateringer fra bedrifter som Posten, NorgesGruppen og en rekke andre bedrifter som lanserer nye betalings måter.

Betaling og distribusjons egenskaper som nettsider har nå om dagen, har blitt veldig enkelt med framvekst av Vipps, Klarna og HeltHjem, men vi ser at mange nettsider ikke tar i bruk slike tjenester. 

Hvis du skal bedre din nettside bør du ta i bruk en spennende innovajsons type kalt «Networking». Nå fokuserer vi på indreforhold ved bedriften, men det å utnytte andres tjenester for å bedre dine egne betalings enheter vil gi gode kundereiser og konkurransefortrinn. 

Som sagt tidligere, vi er opptatt av å lede kundene fram mot et kjøp. Samtidig er vi opptatt av hva kundens forventinger er til oss. I denne moderne verden som vi lever i, bruker man mobil teknologi til alt av kjøp av varer og tjenesyer. Dette betyr at de appene som er relevante for våre betalings enheter, må være tilstedet ved «checkout» for å gjøre det så enkelt som mulig å handle. 

——————————————————————————————————————–

Hvis du fant dette nyttig følg oss for flere digitale markedsføringstips via bloggen og Instagram. Meld deg på vårt nyhetsbrev! Og få ukens blogg temaer rett i innboksen på mail! Trykk på knappen under

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *